Zástupci TIP navštívili společnost EOS, předního dodavatele 3D tiskáren

Dne 4.9. 2013 proběhla prezentace nejmodernějších technologií 3D tisku v sídle společnosti EOS GmbH Electro Optical Systems v Kraillingu u Mnichova. Prezentace se zúčastnili zástupci společností MBtech Bohemia, EvoBus Bohemia, Západočeské univerzity v Plzni, pracoviště NTC, a Blue Projects Agency. Společnost EOS je dodavatelem technologií pro 3D tisk metalických a plastových struktur.

Této technologie se využívá všude tam, kde je potřeba velmi rychle získat z datového modelu skutečný výrobek, jež má ekvivalentní vlastnosti jako výrobek vyráběný konvenčním způsobem . Základním principem 3D tisku u všech přístrojů společnosti EOS je laserové spékání tenkých vrstev prášku, který je postupně plošně distribuován v mnohačetných tenkých vrstvách. Výsledný produkt se po postupném spečení definovaných částí jednotlivých vrstev jednoduše vyjme z boxu plného nespečeného prášku. Postupné spékání finálního dílu si lze představit jako natavení plochých vrstev dílů, které pomyslně vzniknou díky rozřezání libovolného dílu na plátky. Z těchto plátků spečeného materiálu postupně vzniká kompletní díl. Je možné získat díly, jež mají materiálově technické vlastnosti ocele, nerezu, chrom-cobaltu, niklu, ale i PET, Polyuretanu a dalších běžných materiálů. Firma EOS připravuje mimo jiné novinky i 3D tisk drahých kovů, nebo zvětšení pracovního prostoru.

obrázek                          obrázek1                         obrázek2

Rubriky: Aktuality | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Zástupci TIP navštívili společnost EOS, předního dodavatele 3D tiskáren

Představitelé TIP se účastní práce na strategii odborného vzdělávání Plzeňského kraje

Pod vedením pana Jiřího Stručka, náměstka hejtmana pro oblast školství, sportu, kultury a cestovního ruchu začaly pracovat odborné komise, v nichž se účastní zástupci základních, středních škol, zástupci Plzeňského kraje, zaměstnavatelů, Technological Initiative Pilsen, JCI, IHK Regensburg, OHK Plzeňsko, Svazu průmyslu a dopravy ČR, CzechInvestu, úřadu práce a dalších státních i soukromých institucí.

Cílem všech zainteresovaných je dohodnout, vytvořit a prosadit dlouhodobou strategii, která podpoří rozvoj odborného vzdělávání v Plzeňském kraji, a tím zajistí dostatek kvalifikované pracovní síly v průmyslových podnicích, které vytváří podstatnou část přidané hodnoty celého regionu.

Zástupci TIP se účastní práce v Sekci pro Marketing. Zástupci TIP předložili na setkáních komise ve dnech 20. a 27.6.2013 návrh strategie pro marketing, která počítá s cílením na veřejnost, opinion a decision makery. TIP dává k dispozici svůj plakát Technika má zlaté dno a výzvu Devatero doporučení ke společným krokům spolupráce v oblasti podpory vzdělávání v technických oborech.

Účastníci Sekce pro Marketing se shodli na nutnosti zapojit do realizace této strategie co nejširší okruh soukromých společností, vzdělávacích institucí, měst, obcí i neziskového sektoru. Dalším motivem debat bylo využití netradičních a lavinovitých přístupů, které umožňují, aby se do celého procesu zapojily i další subjekty, a to na základě vlastního rozhodnutí s přispěním minimálních prostředků.

Účastníci Sekce pro Marketing doporučují dalším podnikatelským subjektům i školám vytvářet prostor pro spolupráci mezi mateřskými, základními, středními, vysokými školami a podniky, zvát manažery strojírenských a elektrotechnických podniků k besedám se studenty rozhodujícími se o volbě povolání, pořádat koordinované dny otevřených dveří v průmyslových podnicích v termínech 1. června a 1. a 2. týden měsíce února.

Účastníci dále vyzývají všechny relevantní struktury, aby podpořily revitalizaci infrastruktury mimoškolní technické zájmové činnosti (domy techniky, stanice mladých techniků, školní dílny, apod.).

Účastníci jednání jsou přesvědčeni, že cílovým stavem je den, kdy si cílové skupiny uvědomují perspektivu technických oborů, je změněno hodnotové vnímání cílové skupiny ve vztahu k technickým oborům, technické obory představují prestižní směr, téma technických oborů se objevuje pravidelně v médiích, na školních přednáškách, v diskusních pořadech, téma Technika má zlaté dno je zahrnuto ve všech strategických dokumentech kraje, měst a obcí, škol, průmyslových podniků apod., v průmyslových podnicích Plzeňského kraje je dostatek kvalifikovaných pracovních sil, základní a střední školství má bohatě rozvinutou infrastrukturu pro studium technických oborů a jednotlivé struktury zainteresované na technických oborech systematicky zdokonalují celý proces.

Rubriky: Aktuality | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Představitelé TIP se účastní práce na strategii odborného vzdělávání Plzeňského kraje

Technika má zlaté dno: studenti objevují svět svařování

Svařování je potřebné téměř všude. Svářeči tak spojují kovy do plotů, ropovodů, částí jaderných reaktorů atd. Svářečů je také potřeba pro výrobu autobusů ve výrobním závodě společnosti EvoBus v Holýšově. „Potřebujeme vysoce kvalifikovanou pracovní sílu, neboť svařovací roboti nemyslí. Potřebujeme zpracovávat tisíce různých součástí a přizpůsobovat se neustálým změnám. Proto potřebujeme kvalifikované svářeče“ říká Reiner Springmeier, ředitel výrobního závodu EvoBus Bohemia, který osobně dříve pracoval na pozici svařovacího inženýra. Jako člen sdružení TIP je EvoBus jedním z největších svařovacích závodů z celé skupiny Daimler. Iniciativa „Technika má zlaté dno“ je jedním ze způsobů, jak udržet nepřetržitě zaměstnání kvalifikovaných „řemeslníků“.

Aby mohl být mladým studentům představen svět svařování, přinesli do školy v Holýšově výrobci zařízení Fronius simulátor svařování. S pomocí instruktorů Fronius a učitelů studentů museli dívky a chlapci svářet jeden spoj. Simulátor jim tak umožnil ovládat parametry, jako je rychlost, vzdálenost a úhel hořáku. Studenti také objevili, že ovládat dobře „řemeslo“ není tak snadné. Tato příležitost jim umožnila získat respekt k dobré práci a možná tak učinili první krok k práci s jasnou budoucností.

IMG_1477      IMG_1472      IMG_1459

Rubriky: Aktuality | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Technika má zlaté dno: studenti objevují svět svařování

Sdružení TIP zahajuje marketingovou kampaň na podporu technických oborů

Od 3.6.2013 může veřejnost v Plzni vidět první z billboardů sdružení Technological Initiative Pilsen (TIP), který naplňuje projekt TIP na podporu zvýšení atraktivity studia technických oborů v České republice.

 Záměrem TIP je postupně rozšířit počet billboardů podporujících technické obory, a to jak v Plzeňském kraji, tak celorepublikově a upoutat pozornost veřejnosti (zejména studentů a rodičů) k technickým oborům.

Kampaň může podpořit kdokoli, kdo má místo (např. plochu, internetové stránky) pro zveřejnění billboardu Technika má zlaté dno a chce podporovat zájem studentů o technické obory.

V případě zájmu nás neváhejte kontaktovat: pavel.petak@bpagency.cz

Billboard Technika má zlaté dno je umístěn na Americké ulici, v blízkosti obchodního domu Tesco naproti zastávce městské hromadné dopravy (ve směru k hlavnímu nádraží).

Photo 03.06.13 17 24 13          Photo 03.06.13 17 23 59

Rubriky: Aktuality | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Sdružení TIP zahajuje marketingovou kampaň na podporu technických oborů

Zástupci sdružení TIP diskutovali na téma podpory technických oborů v pořadu ČRo Plzeň

O projektu sdružení Technological Initiative Pilsen (dále jen TIP) na podporu technického vzdělávání promluvili v pořadu Co Vás zajímá  rádia Český rozhlas Plzeň ředitel společnosti GRAMMER CZ pan Martin Kořínek, obchodní ředitel společnosti MBtech Bohemia pan Václav Khin, prorektor ZČU pan Josef Basl a generální sekretář sdružení TIP pan Pavel Duchek.

Záznam celé debaty je dostupný zde:

http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2884343

Rubriky: Aktuality | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Zástupci sdružení TIP diskutovali na téma podpory technických oborů v pořadu ČRo Plzeň

Zástupci sdružení TIP diskutovali v rámci XI. Štiřínských rozhovorů

Předseda sdružení Technological Initiative Pilsen, pan Johannes Heidecker a jednatel společnosti MBtech Bohemia, pan Wolfram Motz vystoupili v rámci panelové diskuse „Inovací a kreativitou ke konkurenceschopnosti“. Tato diskuze byla součástí Štiřínských rozhovorů dne 23.4.2013, které pravidelně pořádá pražská kancelář německé nadace Konrad-Adenauer-Stiftung.

Pan Wolfram Motz mimo jiné uvedl, že schopnost inovovat vlastní výrobky je klíčovým faktorem úspěchu každé firmy. K tomuto klíčovému faktoru úspěchu společnosti MBtech přispívají zásadním způsobem čeští inženýři.

Pan Johannes Heidecker připomenul, že značná část lidí odchází z Evropy do USA a zakládají zde inovativní podniky. Tomuto trendu nebrání ani skutečnost, že tito lidé nedostanou od vlády ani dolar veřejné podpory. Jednají tak proto, že v USA je jiné klima podnikatelského prostředí. Tímto by se mohla Evropa inspirovat.

Rubriky: Aktuality | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Zástupci sdružení TIP diskutovali v rámci XI. Štiřínských rozhovorů

Arabský svět a obchodní příležitosti

Dne 9.4.2013 se konal pod záštitou náměstka hejtmana Plzeňského kraje pana Ivo Grünera seminář Arabský svět a obchodní příležitosti. Tohoto semináře se zúčastnil také generální sekretář sdružení TIP, pan Pavel Duchek.

O tomto regionu zejména promluvila velvyslankyně Marockého království v ČR Její Excelence Souriya Otmani.

 MAROKO

 Maroko v současnosti představuje zemi investičních příležitostí, a to zejména z důvodů:

  • geografická blízkost Evropy i Arabského světa
  • bohaté přírodní zdroje země (kobalt, nikl, hliník)
  • lidský potenciál spočívající ve zkušenostech obyvatelstva
  • stabilita země
  • demokratizační proces a aktivní politika
  • tržní hospodářství se silnou domácí poptávkou
  • značné veřejné investice
  • liberalizační politika
  • modernizace infrastruktury a administrace
  • silná sociální politika
  • výhoda nízkých mezd a přepravních nákladů
  • jazyková vybavenost obyvatelstva
  • atd.

O Maroku se hovoří jako o „Bráně pro obchod“. Podporou investic v Maroku se zabývá Maroco Agency for Investment. Maroko je členem WTO.

Investiční strategické sektory: zemědělství, rybolov, potravinářství, těžební průmysl, automotive, telekomunikace, turismus, elektronika aj.

Investiční reference: Sumimoto, KAZAKY, Renault, BOMBARDIER aj.

Hlavní investiční proudy: USA, Indie, Čína, Jižní Korea

Důležité odkazy:

http://www.maroc-trade.gov.ma/

http://www.invest.gov.ma/

http://www.marocexport.ma/

http://www.tourisme.gov.ma/

ALŽÍRSKO

Současnou situaci Alžírska vystihují následující trendy:

  • liberalizace země a obnova politického systému vedoucí ke stabilitě země
  • snižování státního dluhu
  • masivní investice ze zahraničí (cca 100 mil. USD / rok), značné objemy veřejných investic
  • budování infrastruktury a rozvoj zástavby jako takové
  • příprava programů na podporu investic (fotovoltaika, těžba plynu)
  • dobré vztahy s ČR
Rubriky: Aktuality | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Arabský svět a obchodní příležitosti

Generální sekretář Pavel Duchek promluvil v ČRo Plzeň o projektu Technika má zlaté dno

Generální sekretář sdružení pan Pavel Duchek  informoval dne 11.4. 2013 prostřednictvím ČRo Plzeň veřejnost o projektu na podporu technického vzdělávání: Technika má zlaté dno.

Více o reportáži zde:

http://www.rozhlas.cz/plzen/zpravodajstvi/_zprava/instituce-na-plzensku-ladi-strategii-na-podporu-technickych-oboru–1199006

Rubriky: Aktuality | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Generální sekretář Pavel Duchek promluvil v ČRo Plzeň o projektu Technika má zlaté dno

Strategie odborného vzdělávání v Plzni a Plzeňském kraji

Zástupci sdružení Technological Initiative Pilsen, z.s.p.o. (dále jen TIP) přivítali iniciativu Okresní Hospodářské komory Plzeňsko, která ve spolupráci s náměstkem hejtmana Plzeňského kraje Jiřím Stručkem a náměstkem primátora města Plzně Martinem Zrzaveckým uspořádala dne 4.4.2013  společné fórum „Strategie odborného vzdělávání v Plzni a Plzeňském kraji“.

Za sdružení TIP se fóra zúčastnily zástupci společnosti GRAMMER CZ a Blue Projects Agency. Dále byli na fóru přítomni zástupci sdružení TEO, ZČU, hospodářských komor, výrobních společností, odborných technických škol, odboru školství krajského úřadu, nakladatelství FRAUS a další zástupci odborné veřejnosti.

Generální sekretář sdružení TIP Pavel Duchek přednesl fóru závěry z jednání pracovní skupiny na podporu technického vzdělávání, která se konala dne 19.3.2013 za společné účasti sdružení TIP a TEO. Závěry z tohoto jednání obsahovaly devatero doporučení vzájemné spolupráce průmyslových podniků při podpoře technického vzdělávání nejen v Plzeňském kraji pod názvem „Technika má zlaté dno“. Generální sekretář dále přislíbil podporu všem aktivitám v oblasti podpory a posílení odborného vzdělávání ze strany sdružení TIP i jednotlivých firem v TIP sdružených.

Pavel Duchek také upozornil na vznik návrhů propagačních materiálů na podporu technického vzdělávání, které sdružení TIP připravilo. Tyto materiály nabídl k volnému využití pro ostatní subjekty, které  by rádi podpořili zájem o studium technických oborů. P. Duchek vyzval, aby se k této iniciativě připojili i další společnosti. Tyto návrhy jsou volně k dispozici na stránkách sdružení TIP (www.tipilsen.cz). Dále vyzval ostatní společnosti, aby se připojily k závěrům z jednání pracovní skupiny na podporu technického vzdělávání a ve svém bezprostředním okolí začaly v jeho smyslu odborného vzdělávání podporovat.

Rubriky: Aktuality | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Strategie odborného vzdělávání v Plzni a Plzeňském kraji

Technika má zlaté dno

Dne 19.3.2013 se v Plzni sešla pracovní skupina na podporu technického vzdělávání složená se zástupců sdružení  Technological Initiative Pilsen (dále jen TIP) a sdružení „TEO“ – Sdružení pro rozvoj technického odborného vzdělávání a rozvoj lidských zdrojů v regionu Tachov (dále jen TEO).

Za sdružení TIP se jednání zúčastnili zástupci společností SWA, GRAMMER CZ, EvoBus, Gerresheimer Horsovsky Tyn a Blue Projects Agency. Za sdružení TEO se zúčastnili zástupci společností Kermi, IDEAL AUTOMOTIVE Bor a GRAMMER CZ.

Pracovní skupina se shodla na následujícím devateru doporučení ke společným krokům spolupráce v oblasti podpory vzdělávání v technických oborech.

1. Navázat spolupráci s konkrétními školami v regionu

Smyslem je navázat fungující partnerství se školami (zejména ZŠ a technickými SŠ) v dosahu členského podniku, každá firma by měla udržovat alespoň jedno partnerství.

Společnosti budou pravidelně připravovat a aktualizovat ideální profily absolventů, které se u nich pracovně uplatní. Dále budou připravovat a aktualizovat výhledy – počty absolventů SŠ/VŠ, které budou na trhu práce poptávat v budoucích letech. Tyto informace budou společnostmi aktualizovány, společně zveřejňovány a medializovány.

Společnosti budou systematicky zadávat diplomové a jiných prací pro studenty technických vysokých škol.

2. Pořádat koordinované dny otevřených dveří

Členské společnosti obou sdružení budou pořádat společné dny otevřených dveří, a to tak, že otevřené dveře budou 1x do roka pro širokou veřejnost (1. června) a 1x v roce výhradně pro školy (1. a 2. týden měsíce února). Termíny těchto akcí budou shodné pro všechny členy. Členové uvítají, pokud se k jejich iniciativě připojí i další technologické společnosti.

3. Hledat a podporovat mladé techniky

Cílem této aktivity bude propagovat technické věci kolem nás i v jednotlivých podnicích a vzbuzovat zájem pro techniku u mladých lidí. Nástrojem pro dosažení cílů aktivity bude pořádání soutěží jednotlivými členskými firmami s cílem propagace techniky a technických oborů „mladými techniky“ samotnými mezi jejich vrstevníky. Pokud se iniciativa bude úspěšně rozvíjet, bude pro výherce uspořádáváno společné předávání cen či jiné vhodné akty uznání.

4. Ukázat mladým techniku ve správné chvíli na správném místě

Cílem doporučení je pomoci jednotlivým školám nebo školním družinám podporovat a rozvíjet technické nadání u dětí a mládeže. Členské firmy budou podporovat rozšiřování vhodných technických hraček a pomůcek ve výuce i ve hře. Mezi vhodné příklady patří:

  • využití tématického „Kufru“, který je plný věcí k různým technickým tématům – dobývání vesmíru, mechanika, optické jevy, atd.
  • využití stavebnice Merkur,
  • využití stavebnice Lego.

5. Propagovat myšlenku perspektivnosti zájmu o techniku

Členské firmy podpoří tvorbu a zveřejnění předloh jednoduchých propagačních materiálů, které bude možné vytisknout nebo vyrobit v každé členské i ne-členské společnosti. Kdokoliv a kdekoliv tak bude moci podle svých sil propagovat zájem o techniku dle svých možností. Cílem je aby jednoduché plakáty a výzvy bylo možné použít a vytisknout jednoduše pomocí barevné tiskárny. Druhým cílem této aktivity je sdružení prostředků pro realizaci širší mediální kampaně, cílící na širokou veřejnost.

 6. Podporovat využívání elektronických učebnic

Iniciativa členů obou sdružení bude směřovat k podpoře tvorby elektronických učebnic a jejich používání ve školách.

7. Podporovat oživení infrastruktury pro technické kroužky a zájmové činnosti

Cílem aktivity bude rozvíjet a podporovat nadané, technicky talentované děti formou podpory vytváření technických kroužků a technicky orientované zájmové činnosti. Členské firmy se pokusí zmapovat stávající fungující i nefungující infrastrukturu ve svém okolí a budou podporovat její obnovu a provoz.

8. Připravit příležitosti formou stáží a praxí pro učně, středoškoláky a vysokoškoláky

Cílem je přivést studenty a absolventy do praxe, aby se v určitém časovém období systematicky věnovali praktické činnosti ve fungujícím podniku. Cílem je získání zkušeností pro studenty a absolventy i možnost uzavření budoucí pracovní smlouvy mezi stážistou a podnikem.

9. Udělovat podniková stipendia studentům SŠ a VŠ

Cílem je podpořit studenty technických oborů při jejich studiu oproti jejich závazku setrvání v pracovním poměru u podniku, který jej při studiu podporoval.

Toto devatero doporučení si klade za cíl inspirovat a členské i nečlenské společnosti v jejich úsilí o propagaci zájmu o studium technických oborů u mladých lidí. Snaží se sjednotit okruhy působení a minimalizovat potřebné prostředky.

Rubriky: Aktuality | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Technika má zlaté dno