Na dnešním společném jednání zástupců TIP a AutoSAP (Sdružení automobilového průmyslu) se diskutovala situace v odborném vzdělávání z pohledu průmyslu. Společného jednání se zúčastnil i náměstek hejtmana Plzeňského kraje Ivo Grüner. Viceprezident AutoSAP Pavel Juříček přítomné seznámil s nejvíce diskutovanými tématy, mezi které patří: znalosti a dovednosti absolventů, struktura škol a oborů, nedostatečná a nevhodná praxe, návrhy na legislativní změny, postup prací, co se podařilo, co zůstává k řešení.
Diskusi, která směřovala především do oblasti vzdělávání, řídil viceprezident Juříček. Východiskem pro změnu současného nevyhovujícího stavu je zavádění prvků duálního vzdělávání a zvýšení podílu praktického vyučování ve firmách.
Z pohledu firem v diskusi zaznělo:
- Odpovědnost za vzdělávací systém a jeho přizpůsobení trhu práce má česká vláda.
- Firmy mohou převzít část zodpovědnosti, která se týká praktického vyučování za předpokladu vytvoření funkčního legislativního prostředí.
- Největší problém odborného školství je provázání teorie s praxí.
- Důležité je sladit nabídku vzdělávání s potřebami trhu práce.
Od zástupce kraje – náměstka hejtmana pana Ivo Grünera zaznělo:
- Plzeňský kraj si je vědom toho, že technické vzdělání je pro rozvoj kraje jednoznačnou prioritou.
- Technické vzdělávání kraj podporuje na všech úrovních.
- Problém je mobilita žáků a poté i absolventů škol.
- Nutné je vytvoření sociálního zázemí pro nové zaměstnance firem z řad absolventů, včetně ukázání perspektivnosti zaměstnání v průmyslu.
- Optimalizace (rušení škol a oborů) které nemají uplatnění na trhu práce je politicky velmi obtížně prosaditelné téma.
- Je připravován pakt zaměstnanosti Plzeňského kraje.
V závěru byly přítomnými podpořeny závěry, mezi které patří:
- Členové AutoSAP a TIP jsou pro oblast vzdělávání partnery Plzeňského kraje, krajským gestorem AutoSAP pro koordinaci vzdělávání je Mgr. Martin Kořínek – jednatel firmy GRAMMER CZ, s.r.o. a předseda představenstava TIP
- Kraj a firmy zpracují predikci trhu práce Plzeňského kraje, přičemž bylo zdůrazněno, že bez údajů z firem nelze z úrovně kraje plánování potřeb vzdělávání dle požadavků trhu práce zpracovat.
- Firmy v kraji se budou řídit zásadami projektu „Naše škola“ – partnerství škol a firem, které se opírá o 5 základních pilířů: Rodič, Student, Učitel, Spolupráce s firmami, Praxe a jazyková vybavenost včetně zahraničních stáží
- Firmy vytvoří koncepci oborů v kraji (ve spolupráci s krajem)
- AutoSAP nabízí spolupráci a usiluje o rozšíření členské základy z řad „automotive“ firem Plzeňského kraje.
- Ředitel MAK (MORAVSKOSLEZSKÝ AUTOMOBILOVÝ KLASTR, o.s.) Ladislav Glogar poskytne podklady k projektu „Naše škola“ a k predikci potřeb trhu práce zpracovanou pro Moravskoslezský kraj (jako vzor).